Uit de praktijk van een coach: voorbeelden in assertiviteit deel 2

Iedereen is uniek en die uniekheid maakt dat we verschillend zijn. Maar wat te doen als onze verschillen botsen? Je leest in dit voorbeeld hoe assertiviteit je hierin verder kan helpen.

Casusschets, uit opgedane ervaringen bij de assertiviteitstraining, niet assertief gedrag
Sandra is altijd punctueel en erg georganiseerd. Joost is vaak te laat, wil te veel en heeft moeite met prioritering. Hierdoor komt Joost, tot grote ergernis van Sandra, ook regelmatig te laat. De laatste keer dat Joost te laat kwam veranderde er iets bij Sandra. Tot dusver was het patroon dat Joost zich verontschuldigde of anderen de schuld gaf en Sandra legde zich hier “schijnbaar bij neer”. Deze keer was echter de druppel, want het was al de honderdste keer en zij ontplofte tegen Joost. Joost schrok erg van deze, volgens hem, overreactie en wist zich geen houding te geven. De afstand tussen Joost en Sandra nam hierdoor toe.

Assertieve oplossing door Sandra
Joost, iedere keer dat je te laat komt betekent dat ik op jou moet wachten. Ik begrijp van jou dat er allerlei redenen voor zijn. Dit neemt niet weg dat ik wel iedere keer op jou zit te wachten. Tot dusver durfde ik niets te zeggen, bang dat we ruzie kregen. Ik merk echter dat ik me steeds meer ga ergeren aan je doordat ik maar mijn mond hou. Je hebt mijn norse opmerkingen waarschijnlijk wel opgemerkt. Dat is niet wat ik wil. Ik wil gewoon prettig met je kunnen samenwerken. Deze manier werkt echter niet voor mij. Laten we samen kijken naar een andere oplossing.

De goede daden, waarvan de herinnering ons het meest het hart verwarmt, zijn diegene, die wij met onzekerheid ondernomen hebben, haast met berouw.
H. Boucher

Interesse in een kortdurende training in assertiviteit? Neem voor meer informatie contact met ons op! De assertiviteitstraining word gehouden op Ophoven 155, 6133 XT te Sittard