Hoe voorkom je dat je een verhaal moet aanhoren wanneer het niet uitkomt?

Crossroad Coaching communicatie Hoe vaak gebeurt het niet dat iemand een verhaal vertelt terwijl jij er eigenlijk geen tijd voor hebt? Maar nog belangrijker hoe voorkom je dat je een verhaal moet aanhoren waarvoor je geen tijd hebt op dat moment?

Sommige mensen zijn zo vol van hetgeen ze willen vertellen dat ze totaal geen oog hebben voor een ander. Het is vaak heel lastig om in te kunnen zien of iemand beschikbaar is of niet. Anderen missen of beheersen in onvoldoende mate de sensitiviteit om aan te voelen of iemand beschikbaar is of niet. Wat de reden ook is, hoe voorkom je dat je een verhaal moet aanhoren waarvoor je geen tijd hebt op dat moment?

Eenmalige situatie
Als iemand je eenmalig stoort, kun je diegene onderbreken en aangeven dat je helaas geen tijd hebt om naar hem of haar te luisteren. Het is een kwestie van aangeven dat het je nu niet uitkomt. Mocht je wel graag het hele verhaal willen horen, maar heb je er nu geen tijd voor? Geef dan aan wanneer je wel tijd hebt om het hele verhaal te beluisteren.

De praatgrage collega
Bij een collega die regelmatig ongelegen komt met zijn verhaal, is een structurele aanpak nodig. Belangrijk daarbij is dat jullie afgestemd raken op elkaar zodat jullie leren aan te voelen wanneer het wel of niet gelegen komt. Een effectieve manier is om aan de hand van een signaal met elkaar af te spreken wanneer je wel of niet beschikbaar bent. Het klinkt in eerste instantie een beetje vreemd, maar besef dat we twee niet afgestemde mensen op elkaar afgestemd willen krijgen. Een voorbeeld uit eigen ervaring met een collega, ter illustratie:

“We hadden afgesproken dat er een steen op de hoek van mijn bureau zou liggen als ik niet beschikbaar was, was ik wel beschikbaar dan lag er geen steen. Hierdoor wist mijn collega bij binnenkomst van onze kamer meteen of ik wel of niet beschikbaar was. Na enkele weken bleken we de steen niet meer nodig te hebben. We waren beter op elkaar afgestemd en we konden aan elkaar zien wanneer de ander wel of niet beschikbaar was.”

Een ander voorbeeld dat goed kan werken is een open of gesloten deur. Spreek hierbij dan ook af dat een gesloten deur niet storen betekent en een open deur betekent dat je beschikbaar bent voor een praatje.

Bewust maken van de situatie
De ander bewust maken van jouw positie, werkt vaak ook goed. Je bent bijvoorbeeld in gesprek met iemand en een derde persoon breekt in tijdens dit gesprek. Je vertelt de derde persoon die inbreekt, dat je nog even in gesprek bent. Bij kinderen werkt dit vaak ook goed als ze blindelings beginnen te vertellen, terwijl je bezig bent en geen tijd hebt. Onderbreek de kinderen en vraag ze of ze kunnen zien dat je bezig bent. Dit helpt hen om zich te verplaatsen van hun verhaal naar jouw verhaal, waardoor ze steeds beter leren te begrijpen wanneer iemand wel of niet beschikbaar is.