Kinderen en stimulerende complimentjes

Zeg nooit tegen je kind “wat ben jij slim”. Die opmerking komt van professor Carol Dweck. En die kan het weten, want die heeft uitgebreid en interessant onderzoek gedaan naar hoe je het beste kinderen op een Hetkanwel manier kunt motiveren.

Een belangrijke concusie van haar onderzoek is dat we uitermate voorzichtig moeten zijn met het prijzen van kinderen. Ze wijst naar onderzoek in Amerika dat aantoont dat 85% van alle ouders gelooft dat het prijzen van hun kind erg belangrijk is voor de prestaties en zelfvertrouwen van het kind. Ze waarschuwt echter: kijk eerst goed of je kind wel de juiste doelen voor ogen heeft, voordat je een compliment uitdeelt.
Dweck toont op zeer overtuigende wijze aan dat doorzetterskwaliteiten ontstaan uit de manier waarop iemand kijkt naar intelligentie. Er zijn twee compleet verschillende manieren waarop mensen met het begrip intelligentie omgaan: vast (kinderen die hun capaciteiten als iets vaststaands beschouwen) of vormbaar. Hier kun je er meer over lezen.
Maar haar conclusie is duidelijk: zelfachting (of ‘eigendunk’) is niet iets dat we aan anderen kunnen geven door hen te vertellen hoe intelligent ze zijn. Complimentjes als ‘wat ben jij slim’ of ‘jij bent echt goed in sport’ helpen daar dus niet bij.

We moeten kinderen vertellen hoe ze zelf ‘eigendunk’ kunnen verwerven: door hen aan te leren dat bijleren belangrijker is dan slim overkomen, door hen te leren om van uitdagingen en inspanningen te genieten en om fouten te beschouwen als de weg naar beheersing van nieuwe kennis.

Bron: Hetkanwel
Blogger: Sjoerd