Hoe om te gaan met onterechte aannames over jezelf?

wrong or right Crossroad CoachingKlanten kaarten dit onderwerp regelmatig bij me aan. Ze willen graag dat hun leidinggevende, hun collega(e), partner, vrienden of familie van mening veranderen zodat ze worden gezien zoals ze graag gezien willen worden. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ander mij ziet zoals ik (denk dat ik) echt ben? 

Dit is geen eenvoudig vraagstuk. Met name omdat we niet de macht hebben om in het hoofd van de ander te kijken en naar wens te corrigeren. Het zou natuurlijk een vreemde wereld worden als we dit wel zouden kunnen. Toch zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om foutieve denkbeelden van de ander over jou recht te zetten:

Als er een foutieve aanname uitgesproken wordt, kun je aangeven dat je het hier niet mee eens bent en aangeven hoe het volgens jou wel is.

Het klinkt logisch, maar regelmatig laten mensen deze kans voorbij gaan. Bijvoorbeeld omdat ze de ander niet durven tegen te spreken, of omdat ze denken dat het geen zin heeft. Helaas houdt dit de ongewenste situatie wel mede in stand.

Bij het vermoeden dat iemand een foutieve aanname over je heeft, kun je dit zelf aankaarten. 

Een handige startzin hierbij is: “Ik heb de indruk dat je me zo en zo ziet. Klopt dit?” Hanteer hierbij geen verwijtende toon, maar wel een onderzoekende toon. Het is immers belangrijk om eerst te controleren of het klopt wat we vermoeden, voordat we er allerlei conclusies aan verbinden.

Mocht de persoon in kwestie inderdaad zo denken, dan kun je vragen hoe hij tot deze beeldvorming is gekomen. Wellicht heb je iets gemist. Als je dan al deze informatie hebt en je bent het er niet mee eens, dan kun je vervolgens jouw verhaal doen en redenen geven waarom je zijn mening niet deelt. Het is dan interessant om te ontdekken of de ander je mening deels of helemaal overneemt.

Een volgend alternatief is het inschakelen van een derde.

Soms kom je niet tot een gedeelde mening, maar is dit wel belangrijk voor de samenwerking, de vriendschap of de relatie. Dan zou je kunnen overwegen om een derde in te schakelen. Bijvoorbeeld een collega, een vriend of een coach. Een derde kan een aanvullende mening hebben of wegen kennen om wel tot een gedeelde mening te komen.