Hoe kan ik het verhaal van de ander respecteren, ook al ben ik het er niet mee eens?

Vaak word ik via websites, tijdens radio- en televisieprogramma’s en in gesprekken geconfronteerd met ongenuanceerde uitspraken, zoals ” wat een onzin”, “hij is gek” of ”hoe dom kun je zijn”;  en vaak nog scherpere bewoordingen.  Dergelijke uitspraken verminderen de kans op een constructief gesprek aanzienlijk. Bovendien wordt het doel niet bereikt. Je wilt immers gehoord worden. Vervolgens rijst dus de vraag “hoe kan ik het verhaal van de ander respecteren, ook al ben ik het er niet mee eens?

Het is prima om het met iets of iemand oneens te zijn. Maar schieten we er iets mee op om andermans mening ongenuanceerd van tafel te vegen, af te kraken of als onwaar te bestempelen? Waarschijnlijk voelt je gesprekspartner zich op zijn beurt geraakt, niet serieus genomen of geschoffeerd en het zou op zijn minst opmerkelijk zijn als hij of zij daarna nog naar je wil en kan luisteren.

Het is niet verstandig om andermans verhaal af te breken en op de ruïnes die je hebt achtergelaten jouw verhaal te bouwen. Want de ander houdt hier meestal een naar gevoel aan over. Het is veel beter om je gesprekspartner te laten merken, dat je zijn boodschap hebt gehoord en begrepen. Plaats vervolgens jouw verhaal ernaast vanuit het uitgangspunt dat beide verhalen kloppen, echter met als verschil dat je eigen verhaal jouw voorkeur heeft. Dit maakt het veel minder bedreigend. Ook maak je het je gesprekspartner gemakkelijker om naar je te luisteren, waardoor je de kans aanzienlijk vergroot dat je wordt gehoord en serieus wordt genomen. Ook heb je op die manier een extra argument, als iemand niet goed naar je verhaal luistert. Je kunt immers aangeven ” ik heb moeite gedaan om naar jou te luisteren en om je te begrijpen. Ik vind het fijn als je dat ook voor mij doet”.

Oprechte aandacht en respect voor elkaar is van essentieel belang. Het mag niet de bedoeling zijn, dat je iemand alleen maar laat uitpraten en een gesprek samenvat zodat hij daarna vooral naar jou gaat luisteren. Mensen hebben het heel snel in de gaten als je niet oprecht bent.  Wees bereid open te staan voor een verschil van mening, want je kunt hier immers van leren.