Feedback geven

Vind je het moeilijk om mensen aan te spreken over iets wat je niet lekker zit? Vermijd je liever een spannend gesprek? Of ben je soms te fel of te direct in je opmerkingen? In dit artikel vind je tips en voorbeelden om je te helpen om op een respectvolle en effectieve manier feedback (kritiek) te geven.

1. Wat is je emotionele status?
Ben je in staat om je boodschap rustig over te brengen of is je irritatie level (te) hoog? Bij dit laatste is het belangrijk dat je deze omlaag haalt, want irritatie kleurt je woorden en maakt dat je boodschap anders overkomt dan je eigenlijk wilt.

Handig is om je boodschap vanuit rust te brengen. Mocht dit voor jou niet mogelijk zijn probeer het irritatie level zo laag mogelijk te houden. Mocht dit ook niet werken en druipt de irritatie of kwaadheid ervan af, dan helpt het als je dit als eerste benoemt. Houd je spanning of irritatie wel bij je zelf.

Bijvoorbeeld.

  • “Ik wil graag dit bespreken met je, ik vind het echter wel spannend.”
  • Ik ben over een aantal zaken kwaad. Samen met jou wil ik kijken naar oplossingen.”
  • “Ik ben erg geraakt op dit moment. Graag wil ik dat je tijd vrij maakt om het hier met me over te hebben.”

2. Weet je wat je wil zeggen?
Bereid je voor en schrijf op wat je wil zeggen. Neem het zin voor zin door, totdat je de strekking van wat je wil zeggen onder de knie hebt. Leg het voor aan mensen die je goed kent, wellicht hebben ze nog helpende aanvullingen.

The rule of the 6 P’s:
Proper planning and preparation
Prevents poor performance!

3. Is je feedback gericht op de persoon of op zijn gedrag?
Het is niet de mens waar je last van hebt, het zijn onderdelen van die mens waar je last van hebt. Beschrijf het gedrag waar je last van hebt en wat dit met je doet.

Bijvoorbeeld:
Zeg in plaats van “Je kunt ook niets goed doen!”

  • “Ik ben ontevreden over hoe dit rapport geschreven is.”

Zeg in plaats van “ Jij bent niet te vertrouwen.”

  • “Doordat je die en die afspraak niet bent nagekomen, weet ik niet wat ik aan je heb.”

4. Kijk je vooral naar wat niet goed is en niet naar hoe het beter kan?
Blijf niet hangen in wat allemaal niet goed is. Vertel wat je graag anders ziet.

Bijvoorbeeld:

  • “Ik merk dat ik er last van heb dat je nu een paar keer te laat bent gekomen. Graag zie ik je volgende keer op tijd, zodat ik niet op je hoef te wachten.”
  • “Ik meen me te herinneren dat we dit zo en zo hadden afgesproken. In de praktijk zag ik je dit en dit doen, anders dan wat we hadden afgesproken. Als ik met jou een volgende keer afspraken maak, wil ik wel dat dit dan ook zo gebeurt. Anders weet ik niet waar ik met jou aan toe ben en wordt samenwerken moeilijk.”

5. Praat je vanuit “Ik” of haal je andere mensen erbij?
Het helpt als je zegt ik vind, ik voel etc. De situatie wordt vaak onnodig groot en complex als er anderen bij betrokken worden. Tevens voelt de andere partij zich ook sneller aangevallen als dit gebeurt.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • “Ik ben niet de enige die dit vindt.”
  • “Ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze hiervan last hebben.”

Handiger is:

  • “Voor mij ga je op dit moment te snel, zou je het wat langzamer aan willen doen?”
  • “Ik wil het graag met je over een aantal zaken hebben waar ik mee rond loop. Schikt het je om hier nu naar te kijken om tot een betere samenwerking te komen?”

6. Praat je van uit een of enkele situatie(s) of vanuit “altijd” of “nooit”?
Woorden als altijd en nooit maken hetgeen je wil zeggen groot, de vraag is of de ander je “echte” boodschap nog kan horen als je dit doet.

Bijvoorbeeld:

  • “Altijd vergeet je het vuilnis buiten te zetten.”
  • “Ik kan ook niets goeds doen.”
  • “Nooit zul je eens aan mij denken!”
  • “Nooit krijg ik eens een compliment.”

Handiger is:

  • “Het is me opgevallen dat je drie keer achter elkaar het vuilnis buiten bent vergeten te zetten. Is hier een reden voor?”
  • “Ik heb het idee dat je vooral naar het negatieve kijkt, dit maakt dat ik ga twijfelen aan mezelf.”
  • “Het zou me helpen als we meer gaan overleggen. Doordat je alleen beslissingen neemt, voel ik me buitengesloten.”
  • “Ik hoor regelmatig wat niet goed gaat, ik zou ook wel eens willen weten wat wel goed gaat volgens jou. Wil je de moeite nemen om hiermee aan de slag te gaan?”

Interesse in communicatie?
Vraag vrijblijvend informatie aan voor een individuele training in communicatie of een bedrijfstraining communicatie voor een groep. Individueel wordt de training op mijn kantoor te sittard gegeven. De bedrijfstraining kan ook te Sittard worden gegeven, maar ook incompany door heel Limburg.