De tactiek van de vermijding: zinvol of niet? 

Soms vinden we reacties onprettig. Bepaalde reacties vinden we soms zo erg dat we er bijna alles aan doen om ze uit de weg te gaan. Vermijden is een manier om hiermee om te gaan. Ook in mijn werk als coach kom ik geregeld mensen tegen die de tactiek van het vermijden toepassen. Zoals Henry die deze tactiek gebruikt om het gemopper van zijn collega’s uit de weg te gaan. Zinvol of niet?

Henry werkt al enkele jaren voor dezelfde organisatie. Hij krijgt met enige regelmaat opdrachten waar hij ’s avonds aan werkt. Henry heeft hierover afspraken gemaakt met zijn leidinggevende en zijn directe collega’s. Zijn collega’s zijn vaak niet blij met een extra opdracht en al zeker niet als Henry degene is die deze opdracht bij hen neerlegt, met gemopper van zijn collega’s als gevolg. Henry heeft een hekel aan gemopper. En al zeker als het gemopper rechtstreeks tegen hem gericht is. Hij vermijdt dit gemopper het liefst.

Hij delegeert de opdracht niet aan zijn collega’s, maar neemt de opdracht zelf onder zijn hoede zonder dat zijn collega’s dit weten. Hij werkt zich in het zweet en voelt zich gestrest door de extra hoeveelheid werk die hij moet verzetten naast zijn reguliere werkzaamheden. Hij blijft extra lang op kantoor om al het werk gedaan te krijgen, maar toch lukt het hem niet om al zijn taken van die dag af te krijgen. Met als gevolg dat er werk blijft liggen. Niet gek dat Henry last heeft van deze extra werkdruk en deze situatie ter sprake brengt tijdens een coachingsessie met mij.

Uiteraard kunnen we concluderen dat het niet slim is van Henry om de extra opdracht op zich te nemen. Ook is het logisch om te zeggen dat Henry zich niets van het gemopper moet aantrekken en de klus bij zijn collega’s moet neerleggen. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Henry vindt het moeilijk om zaken die hem dwarszitten te bespreken. Een drempel waar hij al jarenlang tegenaan loopt en die poets je niet zomaar even weg door te zeggen dat hij zich er maar overheen moet zetten.

Wat kan Henry doen?

Voor Henry is het essentieel te werken aan het verkleinen van zijn drempel en het vergroten van zijn assertiviteit. Daarnaast is het voor Henry belangrijk om inzicht te krijgen in zijn situatie. Hij moet inzien dat als hij niets verandert aan zijn situatie, hij zich steeds verder in de problemen werkt. Hij ervaart immers steeds vaker stress en er blijft steeds meer van zijn werk liggen. Het ongemak ervaren is één, maar beseffen dat het alleen maar erger gaat worden is een goede stimulans om open te staan voor verandering.

Als Henry zijn drempelvrees verkleint en zijn assertiviteit vergroot levert hem dat meerdere positieve resultaten op. Hij zal minder last hebben van het gemopper van zijn collega’s, omdat hij geleerd heeft het zich niet persoonlijk aan te trekken. Hij kan zijn collega’s aanspreken op het feit dat ze niet op hem moeten mopperen, maar ze hun klachten moeten neerleggen bij hun eigen leidinggevende. En hij zal kunnen aangeven dat hij in gesprek wil met zijn leidinggevende en zijn collega’s over de gemaakte afspraken en het onderlinge gemopper.

Uit privacyoverwegingen zijn de naam van de cliënt en de situatie gefingeerd.