Duidelijke communicatie

Misverstanden zijn aan de orde van de dag. Duidelijke communicatie helpt je om de kans op misverstanden te verkleinen. In dit artikel meer informatie en tips hierover.

Ieder mens wordt sterk gevormd door alle ervaringen die hij of zij heeft opgedaan vanaf het leven in de baarmoeder tot nu. Ieder contact, iedere handeling is een ervaring en gedurende onze levensjaren hebben we er miljoenen opgedaan. In die ervaringen is ieder uniek, want er is niemand anders die exact dezelfde ervaringen heeft opgedaan. Als we iemand ontmoeten komen er als het ware twee werelden bij elkaar. Die van onszelf en die van de ander. Iedere wereld is echter gevuld met die miljoenen ervaringen. Vandaar dat ook in ieder contact verschillen zullen zijn.

Verschillen in hoe we woorden, lichaamstaal en stemgebruik interpreteren. Als iets voor ons vanzelfsprekend is, wil dit niet zeggen dat dit voor de ander ook zo is. Maar vaak gaan we er wel vanuit. En zie daar, een mooie voedingsbodem voor misverstanden.

Een geliefde zin van mijn vader is: “Je kunt iemand zijn hoofd wel zien, maar je kunt er niet in kijken.”

Tips bij duidelijk communiceren:

Weet wat je wil zeggen.
Ik zie veel mensen beginnen met praten, terwijl ze zelf niet helder hebben wat ze willen zeggen. Doelloos ratelen ze verder en in de brei zit hun boodschap verstopt. Wees aardig voor je luisteraars en denk alvorens je spreekt. Zorg dat je de lijn van hetgeen je wil zeggen helder in je hoofd hebt. Zit je in een gesprek en heb je even tijd nodig? Geen probleem! Gebruik zinnen als:

  • Ik ben even alles de revue aan het laten passeren.
  • Ik ben mijn gedachten aan het ordenen, ik vertel het je zo.
  • Ik ben na aan het denken over wat je vertelde.
  • Geef me even een moment, ik ben aan het nadenken.

Houd je antwoord kort en “to the point”.
Als je veel vertelt, krijgt de ander veel informatie te verwerken. Houd je daarom tot hetgeen wat nodig is om te zeggen en schrap oninteressante informatie. Vraag jezelf af wat het doel is van wat je wil zeggen.

Neem de tijd om te antwoorden.
Zeker bij de belangrijke momenten op een dag is het nuttig dat we hier even tijd voor nemen. Zeg niet te snel “Ja” of “Nee”. Neem liever de tijd om een antwoord van kwaliteit te geven. Liever iets meer tijd met het nadenken over een antwoord dan dat je naderhand zaken doet tegen je zin in of dat je je moet bezig houden met het corrigeren van je te snelle antwoord. Heb je even tijd nodig, gebruik dan zinnen als:

  • Je overvalt me met je vraag, ik wil hier over nadenken.
  • Vind je het goed als ik je vraag even parkeer tot straks?
  • Ik kom er straks op terug.
  • Ik heb tijd nodig om je een duidelijk antwoord te kunnen geven.

Check of de ander je begrepen heeft.
Wie kent het niet. De discussies over: “Maar dat hadden we toch zo afgesproken!?”. Twee mensen onthouden hetzelfde moment vaak anders, we zijn immers verschillend. Daarom is het belangrijk om hetgeen dat besproken en afgesproken is te checken. Hierbij kun je zinnen gebruiken als:

  • Wat is voor jou de conclusie van het verhaal?
  • Wat vind jij belangrijk aan deze afspraak of aan dit gesprek?
  • Hoe zou jij dit samenvatten?
  • Zullen we samen even alles nog eens doornemen zodat we zeker zijn dat we op één lijn zitten?